خودکشی هیتلر چگونه اتفاق افتاد؟

در 30 آوریل 1945، آدولف هیتلر، در پناهگاهی زیر مقر خود در برلین، با بلعیدن یک کپسول سیانور و شلیک گلوله به سر خود، خودکشی کرد. بلافاصله پس از آن، آلمان بدون قید و شرط تسلیم نیروهای متفقین شد و به رویاهای هیتلر در مورد رایش “1000 ساله” پایان داد. آیا داستان نازی با خودکشی هیتلر به تاریخ پیوست؟

 حداقل از سال 1943، به طور مشهودی، آشکار شد که آلمان تحت فشار نیروهای متفقین سقوط خواهد کرد. در فوریه همان سال، ارتش ششم آلمان که در اعماق اتحاد جماهیر شوروی فریب خورده بود، در نبرد استالینگراد نابود شد و امیدهای آلمان برای تهاجم مستمر در هر دو جبهه از بین رفت. سپس، در ژوئن 1944، ارتش متفقین غربی در نرماندی، فرانسه فرود آمدند و به طور سیستماتیک شروع به عقب راندن آلمان‌ها به سمت برلین کردند. در ژوئیه 1944، چندین فرمانده نظامی آلمان شکست قریب الوقوع خود را پذیرفتند و برای برکناری هیتلر از قدرت نقشه کشیدند تا برای صلح مطلوب‌تری مذاکره کنند. تلاش آنها برای ترور هیتلر با شکست مواجه شد و هیتلر در اقدامات تلافی جویانه خود بیش از 4000 هموطن خود را اعدام کرد.

در ژانویه 1945، در مواجهه با محاصره برلین توسط شوروی، هیتلر به پناهگاه خود عقب نشینی کرد تا آخرین روزهای زندگی خود را سپری کند. این پناهگاه که در 17 متر، زیر ساختمان قرار داشت، دارای 18 اتاق بود و کاملا خودکفا بود و آب و برق خود را داشت. اگرچه هیتلر به شدت افسرده و مضطرب بود، اما همچنان به دستور دادن و ملاقات با زیردستان نزدیکی مانند هرمان گورینگ، هاینریش هیملر و یوزف گوبلز ادامه داد. او همچنین تنها یک روز قبل از خودکشی با معشوقه دیرینه خود اوا براون ازدواج کرد.

 هیتلر در آخرین وصیت نامه خود دریاسالار کارل دونیتز را به عنوان رئیس دولت و گوبلز را به عنوان صدراعظم منصوب کرد. او سپس با براون به اتاق خصوصی خود رفت، جایی که او و براون خود و سگ هایشان را مسموم کردند. قبل از اینکه دارو اثر کند، هیتلر نیز با تپانچه خدمت به خودش شلیک کرد.

اجساد هیتلر و براون با عجله در باغ صدارت سوزانده شدند، زیرا نیروهای شوروی به ساختمان نزدیک می‌شدند. هنگامی که شوروی به ساختمان صدر اعظم رسید، خاکستر هیتلر را بیرون آورد و به طور مستمر مکان آن را تغییر داد تا از ایجاد یک بنای یادبود در آخرین محل استراحت او جلوگیری شود. تنها هشت روز بعد از مرگ هیتلر، در 8 مه 1945، نیروهای آلمانی تسلیم بی قید و شرط دولت‌های متفقین شدند و آلمان را به چهار قدرت متفقین واگذار کردند.

دیگر مطالب وبلاگ

پادکست پرچم سفید

پادکست پرچم سفید

پادکستی درباره یکی از سیاه‌ترین اتفاقاتی که در تاریخ بشر رخ داده و میلیون‌ها نفر کشته،‌ زخمی و آواره به جا گذاشته. پادکستی درباره جنگ.