زنان تاثیرگذار در جنگ که کمتر اسمشان را شنیده‌اید

زنان تاثیرگذار در جنگ که کمتر اسمشان را شنیده‌اید

قرن بیستم با درگیری‌های متعددی از جمله دو جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم و چندین جنگ مهم دیگر در این قرن اتفاق افتاد. در میان همه اتفاق‌ها، زنان نقش حیاتی در این درگیری‌ها داشتند و به عنوان پرستار، سرباز، جاسوس و فعال اجتماعی خدمت کردند. بسیاری از این زنان سهم قابل توجهی در تلاش های جنگ داشتند و جان خود را برای کشورشان فدا کردند. زنان تاثیرگذار در جنگ تعدادشان کم نیست و نقش آنها انکار ناپذیر است.

۲۰ نفر از زنان تاثیرگذار در جنگ

در اینجا ۲۰ نفر از زنان تاثیرگذار در جنگ های قرن بیستم را به شما معرفی خواهیم کرد.مطالعه درباره این زنان، حتی اگر در حد یک پاراگراف باشد، می‌تواند نقش مهم آن‌ها را در جنگ‌های قرن بیستم به شما نشان دهد.

۱. رُزی د ریوتر (Rosie the Riveter)

نمادی فرهنگی که نمایانگر زنانی است که در طول جنگ جهانی دوم در کارخانه‌ها کار می‌کردند. اصطلاح Rosie the Riveter با یک آهنگ و یک پوستر با هدف استخدام زنان برای کار در کارخانه‌ها رایج شد.پوستر رُزی د ریوت

۲. کلر هولینگ‌ورث (Clare Hollingworth)

هولینگ‌ورث یک روزنامه‌نگار بریتانیایی بود. او در حالی که در لهستان به عنوان خبرنگار روزنامه دیلی تلگراف کار می‌کرد، اولین کسی بود که شروع جنگ جهانی دوم را گزارش کرد.

کلر هولینگ‌ورث

۳.نانسی ویک (Nancy Wake)

یک مامور مخفی استرالیایی متولد نیوزلند در طول جنگ جهانی دوم بود که در مقاومت فرانسه و در بخش عملیات ویژه بریتانیا خدمت کرد. او تبدیل به یکی از برجسته‌ترین زنان جنگ شد.

نانسی ویک

۴. مارگارت بورک وایت (Margaret Bourke-White)

بورک وایت عکاس و روزنامه‌نگار آمریکایی که جنگ جهانی دوم را برای مجله Life پوشش می‌داد. او اولین خبرنگار زن جنگی بود ارتش ایالات متحده فعالیت او را تایید کرد.

مارگارت بورک وایت

۵. لیودمیلا پاولیچنکو (Lyudmila Pavlichenko)

زنِ تک‌تیرانداز شوروی در طول جنگ جهانی دوم بود، او با ثبت ۳۰۹ قتل تایید شده یکی از مرگبارترین تک تیراندازان تاریخ شناخته می‌شود. هم‌چنین اولین شهروند شوروی بود که توسط رئیس جمهور ایالات متحده فرانکلین روزولت پذیرفته شد و برای تبلیغ تلاش‌های جنگی در ایالات متحده و کانادا سفر کرد.

لیودمیلا پاولیچنکو

۶. سونگ می لینگ (Soong Mei-ling)

که با نام مادام چیانگ کای شِک هم شناخته می‌شود، یک شخصیت سیاسی چینی و بانوی اول چین بود که نقش مهمی در جنگ داخلی چین و ترویج منافع چین در طول جنگ جهانی دوم فعالیت می‌کرد.

سونگ می لینگ

۷.نور عنایت خان (Noor Inayat Khan)

یک مامور اجرایی عملیات ویژه بریتانیا در طول جنگ جهانی دوم بود. او اولین اپراتور زن رادیویی بود که به فرانسه تحت اشغال نازی‌ها فرستاده شد. البته در نهایت او توسط نازی‌ها دستگیر و اعدام شد.

نور عنایت خان

۸. امیلی گایگر (Emily Geiger)

یک زن جاسوس آمریکایی در طول جنگ انقلابی آمریکا بود. او بیشتر به خاطر نقشش در انتقال پیام مخفیانه ژنرال ناتانائل گرین به ژنرال هوراتیو گیتس شناخته می‌شود.

۹. گریس هاپر (Grace Hopper)

دانشمند کامپیوتر آمریکایی و دریاسالار نیروی دریایی ایالات متحده بود. او یکی از اولین برنامه‌نویسان کامپیوتر مارک اول هاروارد در طول جنگ جهانی دوم بود. او بعد از جنگ به توسعه اولین کامپایلر برای یک زبان برنامه‌نویسی کامپیوتری ادامه داد که به عنوان اولین گام در توسعه COBOL در نظر گرفته می‌شود.

گریس هاپر
Class of 1928

۱۰. ادیت کاول (Edith Cavell)

یک پرستار بریتانیایی بود که در جنگ جهانی اول خدمت می‌کرد. او سربازان را از بلژیک اشغالی فراری می‌داد و توسط آلمانی‌ها دستگیر شد. با اعلام گناهکار بودنش در دادگاه نظامی، به مجازات اعدام محکوم شد.

۱۱. هدی شعراوی (Huda Sha’arawi)

رهبر فمینیست مصری و فعال حقوق زنان، که نقش کلیدی در جنبش ملی گرایی مصر در طول جنگ جهانی دوم داشت.

هدی شعراوی

۱۲. ملالی جویا (Malalai Joya)

یک سیاستمدار زن افغان و فعال حقوق بشر است. او را به دلیل نقشش در مخالفت با طالبان در طول جنگ داخلی افغانستان می‌شناسند.

ملالی جویا

۱۳. ریگوبرتا منچو (Rigoberta Menchú)

یک زن گواتمالایی، که یکی از فعالان برجسته حقوق بومیان شد. او در طول جنگ داخلی گواتمالا از حقوق مردم بومی دفاع کرد.

ریگوبرتا منچو

۱۴. فلیس شرگنهایم (Felice Schragenheim)

یک مبارز یهودی آلمانی مقاومت در طول جنگ جهانی دوم بود که به قاچاق یهودیان از آلمان نازی کمک کرد.

فلیس شرگنهایم

۱۵. السی اوت (Elsie Ott)

اولین پرستار آفریقایی آمریکایی بود که در سپاه پرستار ارتش ایالات متحده و جنگ جهانی دوم خدمت کرد.

السی اوت

۱۶. مری المز (Mary Elmes)

یک انسان دوست ایرلندی بود که با قاچاق کودکان یهودی از فرانسه در جریان هولوکاست، جان آنها را نجات می‌داد.

مری المز

۱۷. مری مک‌لئود بتون (Mary McLeod Bethune)

یک معلم آمریکایی، رهبر حقوق مدنی و یک مقام دولتی بود. او نقش کلیدی در جنبش حقوق مدنی و در پیشبرد حقوق آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و زنان در طول جنگ جهانی دوم داشت.

مری مک‌لئود بتون

۱۸. توکل کرمان (Tawakkol Karman)

روزنامه‌نگار، سیاستمدار و فعال حقوق بشر یمنی است. او اولین زن عرب است که جایزه صلح نوبل را در سال ۲۰۱۱ به خاطر نقشش در قیام ۲۰۱۱ یمن در جریان بهار عربی دریافت کرد.

توکل کرمان

۱۹. لیما گبووی (Leymah Gbowee)

یک فعال صلح لیبریایی، مددکار اجتماعی آموزش دیده و مدافع حقوق زنان است. گبووی و الن جانسون سیرلیف در سال 2003 به پایان جنگ داخلی دوم لیبریا کمک کردند و توانستند تاثیر بسزایی در کاهش خشونت و دستیابی به آرامش در لیبریا داشته باشند.

لیما گبووی

۲۰. نادیا مراد (Nadia Murad)

یک فعال حقوق بشر ایزدی است که بازمانده نسل‌کشی ایزدی‌ها و بردگی جنسی است که توسط دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در طول جنگ داخلی سوریه انجام شده است.

نادیا مراد

اینها تنها نمونه‌هایی از بسیار زنانی هستند که در طول قرن بیستم در جنگ‌های مختلف مشارکت داشتند. آنها از پیشینه‌ها، فرهنگ‌های مختلف و نقش‌های متفاوتی بودند اما همگی در شکل‌دهی به نتیجه جنگ‌ها نقش حیاتی داشتند و در بسیاری از موارد جان خود را فدای کشورشان کردند.

دیگر مطالب وبلاگ

پادکست پرچم سفید

پادکست پرچم سفید

پادکستی درباره یکی از سیاه‌ترین اتفاقاتی که در تاریخ بشر رخ داده و میلیون‌ها نفر کشته،‌ زخمی و آواره به جا گذاشته. پادکستی درباره جنگ.