درباره زندگینامه آدولف هیتلر کمی بیشتر بدانیم

درباره آدولف هیتلر

آدولف هیتلر،  از زورمندترین و بی‌رحم‌ترین دیکتاتورهای قرن بیستم، رهبر حزب نازی آلمان بود. او بین سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ صدر اعظم آلمان بود و از ۱۹۳۴ به بعد، به صورت هم‌زمان در مقام پیشوای رایش آلمان بزرگ نیز حکومت کرد. وی برای بدست آوردن قدرت مطلق در آلمان در آغاز مشکلات اقتصادی، نارضایتی مردمی و تجاوزات سیاسی، اقدامات بسیاری کرد. با حمله آلمان به لهستان به رهبری هیتلر در سال ۱۹۳۹، جنگ جهانی دوم رسما آغاز شد و بیش از ۱۱ میلیون نفر در طول این جنگ کشته شدند. تا سال ۱۹۴۱ نیروهای نازی بخش قابل توجهی از اروپا را اشغال کردند. هیتلر در این جنگ، جنایات فراوانی را رقم زد، اما سرانجام در آوریل سال ۱۹۴۵ در برلین خودکشی کرد.

زندگینامه آدولف هیتلر؛ دوران نوجوانی و جوانی

آدولف هیتلر در ۲۰ آوریل سال ۸۹ در شهر برنائوام‌این (Braunau am Inn) به‌دنیا آمد. شهری کوچک در اتریش که نزدیک به مرز این کشور با آلمان است. پدر آدولف هیتلر از کارمندان پایین‌رتبه گمرک بود و بعد از بازنشستگی به همراه خانواده‌اش به شهر لینز که در آن زمان پایتخت اتریش بود نقل مکان کردند. بنابراین، دوران کودکی هیتلر در این شهر سپری شد.

او پدرش را در سال ۱۹۰۳ از دست داد و از سال ۱۹۰۵ به بعد با زندگی در پرورشگاه بوهیمی، مادرش را تحت حمایت خود قرار داد. آدولف شخص رویاپردازی بود و همیشه دوست داشت هنرمند معروفی شود. با اینکه در آکادمی هنرهای زیبای وین موفق به ادامه مسیر خود نشد، نقاشی را رها نکرد.
در سال ۱۹۰ ۸ مادرش بر اثر بیماری سرطان سینه درگذشت. او تمام ارث پدری‌اش را به خواهرش داد و در ۲۱ سالگی به عنوان یک نقاش در وین مشغول به کار شد و در این حین سیاست هم علاقمند شد.

هیتلر در جنگ جهانی اول

در سال ۱۹۱۳، هیتلر از وین به مونیخ نقل مکان کرد.  تابستان سال بعد جنگ جهانی اول آغاز شد و هیتلر توانست داوطلبانه در لشکر باواریا، به عنوان پیغام‌آور فرانس و بلژیک حضور داشته باشد و شجاعانه در معرض دید آتش خدمت کند. او در این مدت دو بار مدال صلیب آهنی را دریافت کرد؛ کسی که تا سال ۱۹۳۲ تابعیت آلمانی نداشت، حالا مدالی را دارد که به ندرت به سرجوخه‌ها می‌رسید.

هیتلر در سال ۱۹۱۸ بر اثر حمله شیمیایی بریتانیا، به وسیله گاز خردل مجروح شد و برای مدتی بینایی خود را از دست داد. درست یک ماه بعد از این اتفاق، خببر تسلیم شدن آلمان منتشر شد که شک بسیار بزرگی برای او بود. این واقعه، دومین جراحت هیتلر در طول جنگ جهانی اول بود.

همه چیز درباره زندگینامه هیتلر. این دیکتاتور نازی چطور محبوب میلیون ها آدم شد؟ ریشه تصمیمات آلدوف هیتلر چه بود؟

حزب نازی و حضور آدولف هیتلر

جنگ جهانی اول با پیروزی کشورهای بریتانیا و فرانسه به پایان رسید و آلمان‌های شکست‌خورده، با بحران‌های بسیار جدی مواجه شدند. آدولف هیتلر همچون دیگر آلمان‌ها به دنبال جبران این شکست بود.

او پس از بازگشت به مونیخ، عضو حذب کوچک کارگران آلمان شد. حذب کارگران آلمان، یک گروه کوچک ۵۵ نفره بود که هیتلر در ابتدا به عنوان مامور اطلاعاتی ارتش برای جاسوسی وارد این حذب شد. اما کم‌کم به جایی رسید که نه تنها مخالفتی با آنها نداشت، بلکه از ستون‌های محکم این حذب شد و نام آن را به حزب ملی کارگران سوسیالیست آلمان تغییر داد و سرانجام در سال ۱۹۲۱ ریاست آن را برای خود کرد. صلیبی شکسته نماد حزبی شد که عامل اصلی جنگ جهانی دوم بود.

حزب نازی دارای ارتشی به نام اس آ بود. هیتلر به دلایل متعدد این ارتش را منحل و ارتشی به نام اس اس را جایگزین آن کرد. اعضای گروه اس اس لباس مشکی به تن می‌کردند و سوگند وفاداری با شخص هیتلر می‌بستند. بعدها این گروه به ارتشی۲۰ هزار نفری تبدیل شد.

هیتلر ۲ سال بعد، یعنی  ۸ نوامبر ۱۹۲۳ در کودتای نافرجام آبجوفروشی مونیخ، به ۵ سال حبس محکوم شد. در این دوره، او شروع به نوشتن کتاب «نبرد من» کرد که جلد اول آن در سال ۱۹۲۵ منتشر شد. موضوع کتاب «نبرد من»، دیدگاه‌های ناسیونالیستی هیتلر و نقشه‌های او برای رسیدن به قدرت است.

پس از آزادی، هیتلر حامیان بسیاری را با سخنرانی‌های پرهیجان علیه پیمان ورسای در آلمان به دست آورد. پیمان ورسای به قدری مردم و ملت آلمان را ضعیف کرده بود که همه به دنبال خلاص شدن از آن بودند. او در سال ۱۹۳۳ صدراعظم آلمان شد و توانست آلمان را دوباره به دوران اوج برگرداند.

سیاست خارجی هیتلر

همسایگان کشور آلمان (فرانسه و لهستان) قدرت نظامی کمی داشتند و هیتلر هم در سخنرانی‌های خود ادعا می‌کرد که آلمان از خلع سلاح و صلح حمایت می‌کند. اما در پشت این استراتژی جذاب، سلطه بر تمام این سرزمین‌ها هدف اصلی هیتلر بود.

اوایل سال بعد، یعنی سال ۱۹۳۴ او آلمان را از اتحادیه ملل خارج کرد و گام اول را برای اهداف خودخواهانه‌اش برداشت.

شب «دشنه‌های بلند» یا Night of the Long Knives

شبی که به «دشنه‌های بلند» معروف شد، مربوط به ۲۹ ژوئن سال ۱۹۳۴ است که هیتلر با بی‌رحمی، صدراعظم سابق کورت فون شلیچر و صدها عضو مخالف دیگر حزب خود را به همراع اعضای دردسرساز گروه SA به قتل رساند.

همچنین رهبران ارتش موافقت کردند که سمت‌های ریاست جمهوری و صدر اعظمی را در یک مقام قرار دهند و همین امر باعث شد تا هیتلر فرماندهی کل نیروهای مسلح رایش را به عهده بگیرد.

شب دشنه‌های بلند _ زندگی نامه آدولف هیتلر

آزار و اذیت یهودیان

در ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۳۵، هیتلر یهودیان را از تابعیت آلمان محروم و آنها را از ازدواج یا داشتن روابط با افراد «خون آلمانی یا وابسته» منع کرد. این دوران پلیس ایالتی مخفی (SSS) مسئول آزار و اذیت یهودیان بود.

همین بازه زمانی بود که هیتلر رسانه‌ها را با خود همراه کرد و همه آن‌ها باید آن‌چیزی را در کتاب‌ها، روزنامه‌ها، تلویزیون منتشر می‌کردند که هیتلر فرمان می‌داد. حتی سیستم آموزشی کشور به دستور هیتلر دستخوش تغییرات عجیب‌و‌غریبی شد.

هلوکاست _ آزار و اذیت یهودیان توسط نازی ها و آدولف هیتلر

 

جنگ جهانی دوم

می‌توان گفت جنگ جهانی دوم با حمله به لهستان که انگلستان تضمین‌کننده‌ امنیت آن بود، در سال ۱۹۳۹ آغاز شد و در ادامه این حمله، بریتانیا و فرانسه به آلمان اعلام جنگ کردند. هدف هیتلر بازگرداندن سرزمین‌های جدا شده در پیمان ورسای بود و همین موضوع سبب شد تا ابتدا اتریش را با خود همراه کند، سپس چکسلواکی و نهایتا پس از تنش‌های فراوان سراغ لهستان برود. در تاریخ ۱ سپتامبر ۱۹۳۹ ارتش آلمان از غرب و در ۱۷ سپتامبر ارتش شوروی از شرق لهستان را اشغال کردند. سپس کشورهای اسکاندیناوی شمال اروپا، بلژیک، فرانسه، از مراکش تا مصر، یونان و بالکان یوگسلاوی نیز از حمله‌های هیتلر در امان نماندند. اما با حمله به شوروی در سال ۱۹۴۱ آمریکا وارد جنگ شد و دوران پرفروغ آلمان را به پایان رساند. با حمایت آمریکا از انگلستان ماشین جنگی هیتلر از کار افتاد. چرا که متحدان قدرتمندی نداشت.

اگه اطلاعات دقیق‌تری از جنگ جهانی دوم می‌خواید، پیشنهاد می‌کنیم اپیزودهای پرونده جنگ جهانی دوم رو از پادکست پرچم سفید، بشنوید.

مرگ آدولف هیتلر

آدولف هیتلر در نیمه شب 29 آوریل ۱۹۴۵ در روزهای پایانی نبرد برلین، با اوا براون که برای سال‌های طولانی معشوقه‌ او بود، در پناهگاه برلین ازدواج کرد. در ۳۰ آوریل، یعنی یک روز پس از ازدواجش، به همراه همسرش خودکشی کرد و بدن آنها را طبق دستور هیتلر سوزاندند.

پس از مرگ هیتلر، آلمان در ۷ مه ۱۹۴۵ بدون قید و شرط تسلیم همه جبهه‌ها شد و جنگ را در اروپا به پایان رساند.

حکومت برنامه‌ریزی شده هیتلر با نام «هزار سال رایش»، بیش از ۱۲ سال دوام نیاورد. البته در همین زمان کوتاه ویرانی‌های بسیاری را به بارآورد و برای همیشه تاریخ آلمان، اروپا و جهان را تغییر داد.

دیگر مطالب وبلاگ

پادکست پرچم سفید

پادکست پرچم سفید

پادکستی درباره یکی از سیاه‌ترین اتفاقاتی که در تاریخ بشر رخ داده و میلیون‌ها نفر کشته،‌ زخمی و آواره به جا گذاشته. پادکستی درباره جنگ.