جنگ کره – قسمت ۲ – جهان غافلگیر میشود

با شروع جنگ کره همه از یک چیز وحشت داشتن و اون شروع جنگ بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی بود. هرچند به گفته خلبان بمب افکن B29:

«اینکه شوروی بخواد با امریکا وارد جنگ بشه برای ما یه خطر جدی بود. ولی ما برای همچین روزهایی آموزش دیده بودیم تا با بمب‌های اتمی بر فراز شوروی پرواز کنیم و شهر‌های مهم اونا رو هدف قرار بدیم.

هرچند همه میدونستیم که این یک سفر بدون بازگشته و هیچ کس قرار نیست از این عملیات زنده برگرده.»

جنگ بین کره شمالی و کره جنوبی

جنگ بین دو کره از مدت‌ها قبل شروع شده بود. کیم با فرستادن تعداد زیادی از پارتیزان‌های خودش به خاک کره جنوبی قصد داشت حکومت اون منطقه رو ضعیف کنه.

این درگیری‌ها بیشتر تو منطقه شمالی کره و نزدیکی مرز اتفاق می‌افتاد و طی این درگیری‌ها، تقریبا ۸ هزار نفر از پلیس‌ها و سرباز‌های کره جنوبی کشته شدن. در این درگیری‌ها چریک‌های کره ای با مشارکت سرباز‌های کره جنوبی که علاقه ای به حکومت سینگمان ری نداشتن دست به کاروان‌های نظامی حمله میکردن و بعد از این کار به کوهستان و جنگل‌ها میرفتن.

این درگیری‌ها که ‌سالهای ۴۸ و ۴۹ میلادی انجام شد، باعث از دست رفتن بخشی از منابع ارتش کره جنوبی شد.

صبح روز ۲۵ ژوئن کسی که بیشتر از همه شوکه شد سروان جوزف داریگو مشاور نظامی آمریکا در مدار ۳۸ درجه بود.

اونکه ۶۰ کیلومتر عقب تر از خط مقدم هنوز در خواب بود با صدای شلیک توپ‌ها از خواب پرید. ترکش‌های توپ‌ها داشتن دیوار‌های کلبه چوبی اونو سوراخ میکردن و داریگو که ترسیده بود با تمام سرعت لباس‌های خودشو تنش کرد و سوار جیپ به سمت شهر حرکت کرد.

اون با رسیدن به شهر تعداد زیادی از سربازان ارتش خلق کره شمالی رو دید که از مرز عبور کرده بودن و داشتن یکی بعد از یکی دیگه، شهر‌های کره جنوبی رو به تصرف خودشون درآوردن.

داریگو بعد از فرار از دست سرباز‌های کره شمالی به سرعت خودشو به ستاد ارتش کره جنوبی رسوند و این پیام رو برای مک آرتور فرستاد:

«جنگ کره شروع شد.»

وضعیت کره جنوبی در جنگ کره

وضعیت قوای کره جنوبی در زمان شروع درگیری فاجعه بار بود. سرباز‌های اونا آموزش کافی ندیده بودن، از طرف دیگه اونا نه تانک و توپخانه در تعداد بالا داشتن، نه هواپیمایی که بتونن با اونا دست به بمباران مواضع ارتش کره شمالی بزنن.

با شروع درگیری در روز ۲۵ ژوئن ۱۹۵۰، کمونیست‌ها از ۳ جهت وارد کره جنوبی شدن و ارتش اصلی از شمال به سمت پایتخت کره جنوبی یعنی سئول حرکت کرد.

این گروه که بهترین تجهیزات اعم از تانک‌های T34 رو داشت به راحتی در خاک کره جنوبی پیشروی کرد و ارتش دوم که از نوار مرکزی وارد شده بود موفق شد جلوی عقب‌نشینی نیروها از پایتخت رو بگیره.

درگیری دیگه، از سمت دریای ژاپن شروع شد و نیروهای کره شمالی با پشتیبانی دریایی موفق شدن نیروهای خودشونو در ساحل  ساحل گانگ نئونگ پیاده کنن تا از نیروهایی که در حال حرکت به شرق پایتخت بودن محافظت کنن.

عملیات پوک پونگ در جنگ کره

گزارش این درگیری که از ساعت ۴:۴۰ دقیقه صبح شروع شده بود حوالی ساعت ۱۰ صبح به پنتاگون رسید و در اون گفته شده بود کره شمالی عملیات گسترده ای رو برای تسخیر کره جنوبی شروع کرده.

کره ای‌ها اسم این عملیات رو پوک پونگ به معنی طوفان گذاشته بودن که هدف اصلیشون در اولین مرحله تصرف سئول بود، شهری که پایتخت کره جنوبی بود و تصرف اون میتونست ضربه قابل توجهی به روحیه ارتش کره جنوبی بزنه.

پیشروی برای ارتش خلق کره راحت بود. اونا با پشتیبانی زمینی توپخانه و تانک‌های تی 34 که توسط جنگنده‌های یاک ۹ و ۱۱ و همینطور بمب افکن‌های ایلوشین ۱۰ حمایت می‌شدن، داشتن به سرعت مقاومت ارتش کره جنوبی رو در هم می‌شکستن و جلو می‌رفتن.

حتی امریکایی‌ها هم برای درگیری آمادگی نداشتن. اونا فقط ۴ لشکر پیاده با ۷۰ درصد توان عملیاتی در ژاپن داشتن.

کره شمالی و تانک‌های شوروی

نیروی هوایی کره شمالی به راحتی مراکز استراتژیک سئول رو بمبارون میکرد و قوای زمینی هم با داشتن تانک‌های تی 34 به راحتی در حال پیشروی بودن.

اما این هیولا آهنی از کجا اومد و چطور پاش به میدون جنگ کره باز شد؟

این تانک در بازه زمانی ۱۹۳۷ تا ۱۹۳۹ برای جایگزینی تانک تی 26 طراحی شد. اما تولید اون تا سال ۱۹۴۰ طول کشید و همین موضوع باعث شد این تانک تا تهاجم آلمان به شوروی به تعداد بالا وارد سازمان رزم شوروی نشه.

تولید این تانک که تا اون موقع پیشرفته ترین تانک ساخت شوروی بود با مشکلات زیادی همراه بود. موتور این تانک در لنینگراد، توپ آن در مسکو و زره آن در استالینگراد تولید میشد که همین موضوع باعث کند شدن فرایند ساخت تانک بود.

با شروع حمله‌های آلمان به شوروی تمام صنایع تولیدی این تانک به سرعت در شهر گورگی مستقر شدن و همین موضوع باعث افزایش تولید تی 34 شد. این تانک در جبهه‌های جنگ عملکرد درخشانی داشت و به گفته فیلد مارشال آلمانی فون کلایست این تانک در کلا خودش بهترین تانک دنیا بود.

اینم بگم که تی34 بعد از تی54 بیشترین تانک تولید شده در دنیا بود و همچنان در بعضی از کشور‌ها از جمله کره شمالی مورد استفاده قرار میگیره.

کره جنوبی در سراشیبی شکست

ارتش کره شمالی در روز ۲۶ ژوئن کیسان و اونجین رو بطور کامل پاکسازی کرد. اونا همچنین فرودگاه کیمپو و بندر توبیری رو تصرف کردن و موفق شدن قوای بیشتری رو برای تصرف پایتخت به سمت سئول بفرستن.

ارتش کره شمالی موفق شدن از رود هان که در نزدیک سئول بود و در بعضی جاها تا ۶ کیلومتر پهنا داشت بگذرن. ولی تصرف پل هانگ کانک که سریعترین راه برای عبور از پل بود برای ارتش خلق کره اهمیت زیادی داشت.

واحد‌های کره جنوبی هم که از موضوع باخبر بودن تصمیم گرفتن پل رو تا قبل از رسیدن واحد‌های کره شمالی منهدم کنن. ولی اینکار با یه تلفات وحشتناک به پایان رسید، سرباز‌های کره جنوبی با وجود اینکه هنوز بخشی از مردم روی پل بودن اونو منفجر کردن و لشکر 5 کره جنوبی که هنوز به پل نرسیده بود اون طرف رود به دست ارتش خلق کره نابود شد.

با گرفتار شدن لشکر پنجم کره تقریبا نیمی از توان عملیاتی ارتش کره جنوبی نابود شد و تانک‌های دشمن همون شب با رد شدن از رودخانه تا صبح روز بعد سئول رو بطور کامل اشغال کردن.

وضعیت برای نیروهای کره جنوبی در روز بعد بدتر هم شد. اونا که با طلوع خورشید در حال عقب نشینی به سمت شرق و جنوب سئول بودن ناگهان با نیروهای کره شمالی که از شرق به سمت شهر حرکت کرده بودن برخورد کردن که منجر به کشته و اسیر شدن تعداد زیادی از سرباز‌های کره جنوبی شد.

با همه این شکست‌ها، سرباز‌های کره جنوبی هنوز در حال مقاومت کردن بودن اما اینجا بود که ری ضربه نهایی رو به پیکره این ارتش ضعیف شده وارد کرد.

 

پلی‌لیست بیشتر بدانیم‌های تاریخی در یوتیوب

سایت پادکست پرچم سفید

حمایت از پرچم سفید در سایت حامی باش

حمایت از پادکست پرچم سفید از طریق پی‌پل

موسیقی پادکست (موسیقی دوم و انتهایی): عماد ساعدی

متن: حسام موسوی

تدوین: الیاس گرجی

روایت: احسان طریقت

شبکه‌های اجتماعی پرچم سفید

توییتر | اینستاگرام