حمله به پرل هابر و شکست غافلگیرانه آمریکا

حمله ژاپنی ها به پرل هابر

بندر پرل هاربر یکی از پایگاه‌های دریایی آمریکا بود که در نزدیکی هونولولو (واقع در ایالت هاوایی) قرار داشت. این بندر در هفتم دسامبر سال ۱۹۴۱ مورد حملات غافلگیرانه ژاپن قرار گرفت و شاهد یکی از ویران‌کننده‌ترین حملات بود. حمله به پرل هاربر در تاریخ جنگ جهانی دوم، نقطه‌ای بود که رسما آمریکا را وارد این جنگ کرد.

قبل از ساعت هشت صبح روز یکشنبه، صدها هواپیمای جنگنده به پایگاه هاربر نزدیک شدند و قریب به ۲۰ کشتی نیروی دریایی آمریکا را (که شامل هشت کشتی جنگی و بیش از ۳۰۰ هواپیما می‌شدند) منهدم و زخمی کردند. بیش از ۲۴۰۰ آمریکایی (از جمله شهروندان عادی) در این حمله جان خود را از دست دادند و حدود ۱۰۰۰ نفر صدمه دیدند. روز بعد از این حمله، رئیس جمهور آمریکا فرانکلین دلانو روزولت از کنگره خواست تا به ژاپن اعلام جنگ کند.

ژاپن و مسیر آن تا جنگ و حمله به پرل هاربر

حمله به پرل هاربر واقعاً غافلگیرکننده بود اما ژاپن و آمریکا دهه‌ها بود که داشتند به سمت چنین جنگی پیش می‌رفتند. ایالات متحده آمریکا از رفتار خصمانه ژاپن نسبت به چین ناراضی بود و روزبه‌روز بر میزان این ناراضایتی افزوده می‌شد. دولت ژاپن هم فکر می‌کرد تنها راه برای حل این مشکلات اقتصادی و دموگرافیک این است که به منطقه همسایه آن نفوذ کند و بازار مهم آن را در دست بگیرد.

به همین خاطر ژاپن در سال ۱۹۳۷ با چین اعلام جنگ کرد و به دنبال آن دست به کشتار بی‌رحمانه نانجینگ و خشونت‌های بسیاری زد. مقامات آمریکا با تحریم‌های شدید مخالفت خود را نسبت به این رفتار جنگجویانه نشان دادند زیرا فکر می‌کردند اگر ژاپن به پول و منابع کافی، بخصوص ذخایر نفت دسترسی نداشته باشد، مجبور می‌شود دست از این توسعه‌طلبی‌ها بردارد.

با این حال، این تحریم‌ها باعث شد ژاپن مصمم‌تر شود و همچنان موضع خود را حفظ کند. طی ماه‌ها مذاکره بین توکیو و واشنگتن دی سی، هیچ‌یک از طرفین ذره‌ای از موضع خود کنار نیامد و تسلیم دیگری نشد. به همین خاطر بر همگان آشکار بود که سرانجام بین این دو کشور جنگ در می‌گیرد.

پرل هاربر کجاست؟

پرل هاربر در منطقه هاوایی نزدیک به مرکز اقیانوس آرام واقع شده و تنها ۲۰۰۰ مایل با سرزمین اصلی ایالات متحده آمریکا و ۴۰۰۰ مایل با ژاپن فاصله دارد. هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که ژاپن جنگ را با حمله به جزایر دورافتاده آمریکا آغاز کند.

علاوه بر این، افسران اطلاعات آمریکا مطمئن بودند که هرگونه حمله احتمالی از طرف ژاپن در یکی از مستعمره‌های اروپایی نزدیک در جنوب اقیانوس آرام (یعنی سنگاپور، هند شرقی هلند یا هندوچین) اتفاق خواهد افتاد.

از آنجایی که رهبران نظامی آمریکا انتظار نداشتند حمله آنقدر به کشورشان نزدیک باشد، تجهیزات دریایی‌شان را در پرل هاربر کاملاً بی‌دفاع گذاشته بودند. تقریباً کل ناوگان آقیانوس آرام در اطراف جزیره فورد در بندر پرل هاربر شناور بود و صدها هواپیمای جنگی در فرودگاه‌های این منطقه تعبیه شده بودند. به همین خاطر، بندر پرل هاربر هدف آسانی برای حمله ژاپنی‌ها به حساب می‌آمد.

یو اس‌اس آریزونا

نقشه ژاپنی‌ها این بود که ناوگان اقیانوس آرام آمریکا را نابود کنند تا آمریکایی‌ها دیگر نتوانند با نیروهای مسلح ژاپن (که در سطح اقیانوس پراکنده شده‌اند) مقابله کنند. ژاپنی‌ها بعد از ماه‌ها برنامه‌ریزی سرانجام در روز هفتم دسامبر حمله خود را آغاز کردند.

حدود ساعت ۸ صبح، هواپیماهای ژاپنی تمام آسمان پرل هابر را فرا گرفتند و کشتی‌های آمریکایی را بمباران کردند. ساعت ۸:۱۰ صبح یک بمب ۱۸۰۰ پوندی به عرشه کشتی جنگی آریزونا یو‌‌اس‌اس برخورد کرد و همه مهمات داخل کشتی را منفجر کرد. در نتیجه این انفجار کشتی آتش گرفت و غرق شد و بیش از ۱۰۰۰ نفر داخل آن به دام افتادند.

بعد از آن، چند اژدر بدنه کشتی جنگی اوکلاهاما را سوراخ کرد. این کشتی که ۴۰۰ ملوان سوار بر عرشه آن بودند، خیلی زود تعادل خود را از دست داد و زیر آب غرق شد.

در کمتر از دو ساعت، این حمله ناگهانی به پایان رسید و همه کشتی‌های جنگی پرل هاربر، از جمله آریزونا، اوکلاهاما، کالیفرنیا، وست ویرجینیا، یوتا، مریلند، پنی‌سیلوانیا، تنسی و نوادا آسیب‌ جدی دیدند (همه این کشتی‌ها به جز آریزونا و یوتا بعداً دوباره تعمیر شدند و مورد استفاده قرار گرفتند).

تأثیر حمله به پرل هاربر

در کل حمله ناگهانی ژاپنی‌ها حدود ۲۰ کشتی جنگی و ۳۰۰ هواپیمای آمریکا را تخریب کرد. علاوه بر این، حوض‌های شناور و فرودگاه‌های آن‌ها هم از بین رفت و از همه مهم‌تر، ۲۴۰۳ ملوان، سرباز و شهروند در این حمله کشته و حدود ۱۰۰۰ نفر زخمی شدند.

با وجود همه این‌ها، ژاپن نتوانست ناوگان اقیانوس آرام را به‌طور کامل از بین ببرد. در دهه ۱۹۴۰  ناوگان نیروی دریایی فقط محدود به کشتی‌های جنگی نمی‌شد. ناوهای هواپیمابر هم بخش مهمی از نیروی دریایی به حساب می‌آمدند که از قضا، در روز هفتم دسامبر در پایگاه پرل هاربر نبودند (بعضی از این کشتی‌ها به سرزمین اصلی آمریکا برگشته بودند و برخی دیگر برای ارسال هواپیما به می‌دوی و جزایر ویک رفته بودند).

علاوه بر این، ژاپنی‌ها در حمله به پرل هاربر حیاتی‌ترین تجهیزات ساحلی آمریکایی‌ها، یعنی انبارهای ذخیره نفت، تعمیرگاه‌های کشتی، کارخانه‌های کشتی‌سازی و حوضچه‌های زیردریایی را فراموش کرده بودند. درنتیجه آمریکا توانست تقریباً خیلی سریع اوضاع را به حالت اولیه برگرداند و قوای خود را بازیابد.

روزی به عنوان لکه ننگ ثبت خواهد شد

رئیس جمهور فرانکلین روزولت روز هشتم دسامبر، یعنی یک روز بعد از حمله به بندر پرل هاربر در کنگره جلسه‌ای تشکیل داد تا درباره این مسئله صحبت کند. او در این نشست گفت:

«دیروز، در هفتم دسامبر سال ۱۹۴۱ (تاریخی که به عنوان لکه ننگ برای همیشه ثبت خواهد شد) ایالات متحده آمریکا به صورت ناگهانی مورد حمله عمدی نیروهای هوایی و دریایی امپراطوری ژاپن قرار گرفت. فرقی نمی‌کند چقدر طول بکشد تا بتوانیم این حمله عامدانه را جبران کنیم، درهر صورت ما آمریکایی‌ها به دلیل توانایی و خیراندیشی‌مان سرانجام در این نبرد پیروز خواهیم شد. من در این جلسه از طرف خودم، کنگره و همه مردم آمریکا اعلام می‌کنم که نه تنها همه قوایمان را برای دفاع از مردممان به کار می‌گیریم، بلکه کاری می‌کنیم که دیگر هیچ‌کس جرات نکند با چنین خیانتی کشور ما را به خطر بیاندازد.»

ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم

بعد از حمله به پرل هاربر و برای اولین بار، آمریکایی‌ها پس از سال‌ها مذاکره با یکدیگر متحد شدند و تصمیم گرفتند به جنگ با دشمن بروند. ژاپنی‌ها می‌خواستند ایالات متحده آمریکا را تحریک کنند تا تحریم‌ها را علیه آن‌ها بردارند ولی درعوض، آن‌ها دشمنی‌شان را به جنگی جهانی دوم تبدیل کردند که در نهایت باعث شد ژاپن به دست یک نیروی خارجی اشغال شود.

آیا می‌دانستید؟ تنها کسی که در کنگره نسبه به اعلان جنگ با ژاپن رأی منفی داد ژانت رانکین (اهل مونتانا) بود. رانکین نماینده صلح‌طلب آمریکا بود که حتی با ورود آمریکا به جنگ جهانی اول هم مخالفت کرد. او گفت: «من به عنوان یک زن نمی‌توانم به جنگ بروم و دوست ندارم دیگران را هم به چنین کاری وادار کنم.»

در روز هستم دسامبر آن سال، کنگره آمریکا با اعلان جنگ روزولت علیه ژاپن موافقت کرد. سه روز بعد، متحدین ژاپن، یعنی آلمان و ایتالیا هم علیه آمریکا اعلام جنگ کردند. ایالات متحده نیز برای دومین بار برضد قدرت‌های اروپا اعلام جنگ کرد. به این ترتیب بعد از گذشت دو سال از جنگ جهانی دوم، ایالات متحده امریکا هم به جنگ ملحق شد.

دیگر مطالب وبلاگ

پادکست پرچم سفید

پادکست پرچم سفید

پادکستی درباره یکی از سیاه‌ترین اتفاقاتی که در تاریخ بشر رخ داده و میلیون‌ها نفر کشته،‌ زخمی و آواره به جا گذاشته. پادکستی درباره جنگ.